19 septembrie 2011

Compot de pere


Pana acuma cativa ani, nu faceam compoturi deloc. De cand copilul meu a mai crescut si a mai incercat pe la gradi cate un compot, a inceput sa-mi ceara si acasa asa ca am zis ca musai sa incerc si eu sa fac. Mi-am dat seama din prima ca nu e o filozofie treaba asta, si daca mie mi-a iesit, atunci oricine reuseste sa faca! Asa ca, atunci cand am primit vreo 3-4 kilograme de pere, le-am pus in borcane cu niste zahar, apa si scortisoara si le-am sterilizat (le-am dat la dunst).

Mai precis am pus asa:

3-4 kg pere (ale mele au fost verzi si tari, deci nu tare coapte)
4-5 linguri de zahar pentru fiecare borcan
1/2 lingurita de scortisoara pentru fiecare borcan
apa
8-9 borcane de 800 ml

Am taiat perele in 4 si le-am scos cotoarele si coditele, le-am curatat de ”defecte”, insa nu le-am dezbracat de coaja. Jumatatile mari le-am taiat in doua pe lungime sau chiar in cubulete.


Le-am pus in borcane, am adaugat zaharul, scortisoara si apa rece, am amestecat putin sa se imprastie bine zaharul si le-am pus capacele.


Pana aici a fost ”facutul” de compot efectiv. Mai departe a urmat sterilizarea (dunstul): intr-o oala mare am pus un servet de bucatarie peste care am aranjat frumos borcanele (cam 3-4 intr-o oala)si le-am acoperit cu un alt servet. Am turnat apa rece in oala, pana aproape de gura borcanelor si le-am pus la foc mic. Foarte mic, sa se incalzeasca treptat apa si sa nu se crape borcanele.


Dupa ce apa a inceput sa clocoteasca si perele si-au schimbat culoarea, am oprit focul si le-am lasat pe aragaz sa se raceasca pana a doua zi. In unele borcane, a ramas pe fund putin zahar nedizolvat dar l-am ajutat sa se dizolve, scuturand borcanele putin. Oricum, in cateva zile n-a mai ramas nici urma de zahar.


Este delicios si aromat, dupa cum zice copilul.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu